۱۳۹۰ مرداد ۱۳, پنجشنبه

احمد زید آبادی آزاد شد

احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و فعال ملی - مذهبی پس از دو سال بازداشت به مرخصی آمد.

به گزارش منابع خبری جرس، دکتر احمد زیدآبادی، دبیرکل ادوار تحکیم وحدت که از فردای انتخابات پرمناقشه ی 88 بازداشت شده بود، امروز بعد از ظهر به مرخصی آمد.

احمد زید آبادی در ٢۴ خردادماه ٨٨ یعنی درست یک روز پس از کودتای انتخاباتی نظامیان دستگیر شد. او در این انتخابات حامی مهدی کروبی بود. 


گفته می‌شد مهمترین اتهام او نگارش نامه سرگشاده‌ای خطاب به ایت الله  خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی بود ه است..
زید ابادی در آبان 88 به شش سال زندان ، محرومیت از هرگونه فعالیت های اجتماعی و سیاسی و نیز تبعید پنج ساله به شهرستان گناباد محکوم شد. او نخست در زندان اوین تهران در بازداشت بود ، اما در بهمن ٨٨ به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد .

دادگاه تجدید نظر نیز در دی ماه ۱۳۸۸ محکومیت او را (شش سال زندان، پنج سال تبعید به گناباد و محرومیت مادام‌العمر از هر گونه فعالیت سیاسی و شرکت در احزاب و هواداری و مصاحبه و سخنرانی و تحلیل حوادث، به صورت کتبی یا شفاهی) تایید کرد.  وی تا امروز و بعد از گذراندن دو سال و دو ماه زندان،  از حق دسترسی به حقوق اولیه یک زندانی و استفاده از مرخصی محروم بود .



همسر احمد، مهدیه محمدی گرگانی و دارای سه فرزند است. وی در سال گذشته جایزه قلم طلایی آزادی مطبوعات را دریافت کرد.

سابقه روزنامه‌نگاری او از سال ۱۳۶۸ در روزنامه اطلاعات شروع می‌شود. او با روزنامه همشهری و روزنامه‌های اصلاح‌طلب پس از دوم خرداد و در سال‌های ۱۳۸۶-۱۳۸۷ با هفته نامه شهروند امروز همکاری داشت. به او لقب "شرف اهل قلم" را داده اند. همچنین، سردبیر روزنامه آزاد بود که در سال ۱۳۷۸ منتشر می‌شد. او عضو هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان ادوار تحکیم وحدت و دبیرکل این سازمان نیز هست. او در سال ۱۳۷۹ به جرم تبلیغ علیه نظام، تشویش اذهان عمومی و اقدام افسارگسیخته علیه نظام ۱۳ ماه در زندان به سر برد.

احمد زیدآبادی، در سال ۱۳۹۰ توسط هیاتی متشکل از ۱۲ کارشناس بین المللی مستقل رسانه ای برنده جایزه آزادی مطبوعات جهانی سازمان یونسکو ۲۰۱۱ موسوم به "گیلرمو کانو" شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر